Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.06.2021 20:40 - Невероятни жени - италианки, испанки, португалки от 15 до 20 век
Автор: u4itel Категория: Лайфстайл   
Прочетен: 904 Коментари: 0 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  Жените от Ренесанса и тяхната роля в някогашните земи на Италия, както и испанките в модата, а много по-късно и самите жени в активна роля - най-вече на португалките в изкуството. Още повече че южните италиански кралства като Неаполитанското, Сицилианското и островите Сардиния през 16 в. (през 18 в. възниква Сардинското кралство, което играе важна роля в Обединението на Италия през 1861) са под контрол на Исп. империя. Така че всеки народ има влияние и в изкуството на другия. През началото на 13 в. Констанца Арагонска (от поста ми за германките) се омъжила за императора на Св. римска империя, с което става кралица на Сицилия - вижте какви взаимоотношения със свещени религиозни символи имала Сицилия, а и по-късно със съществувалото 2 века Йерусалимско кралство, но само за 3 години. Не я бъркайте обаче с Катерина Арагонска, която е съпруга на Хенри Осми Тюдор в началото на 16 в. и остава такава до анулирането на брака им от вече протестанта (а не католик) Хенри Осми. Но за нея ще ви кажа, когато говорим за модата на испанките, понеже тя пренася такава и в Англия.

  Нека се спрем на картина на Гарофало 1531 г. Какви са жените в "Сватба в Кана"? Прави впечатление (за разлика от варианта на др. художник - Веронезе), че жените са на преден план, освен Исус Христос, който на тържеството превръща водата във вино. Вярно е, че картината е рисувана за женски метох с монахини. Но мъжете тук сякаш не играят голяма роля. Това ли е Ренесансът? Издигане и жената на пиедестал. Да видим и декорирана чиния, която служи за подарък на родилка. Тя е изографисана в италианския град Урбино през някъде 1550 г. от неизвестен художник. Сякаш събитието е носещо едно сияние на жената. Едно радостно събитие, което на времето е отнемало живота на близо 50% от родилките. Но тук то е доста идеализирано с "Раждането на Исав и Яков". (Историята в Библията е: Исав се родил малко по-рано от близнака си Яков, но продал първородното си право за наследство на бащинията на Яков срещу храната на работливия и праведен Яков. После размислил, понеже бил и женен (даже за две жени), а Яков - не. За да не бъде жертва на мъст с убийство, Яков си затърсил жена в друга земя, за да не стане враждата по-голяма, ако са от рода на Исавовите.) Та може да се каже, че ролята на жената в Ренесанса е раждане, отглеждане, съветничка. В Библията майката кара Яков да се препреви на Исав пред недовиждащия баща, който го благославя (с наследство).  Така се затвърждава образът на жената-любяща майка от 15 в. в картината "Мадоната и младенеца" на Леонардо да Винчи, а също и вариантите на художника Рафаел от нач. на 16 в. Да погледнем и картината на Лоренцо Лото "Семеен портрет". Всички елементи са със символика: кученцето в ръка на жената и друга ръка върху мъжа си значат преданост, а мъжът държи надпис "Мъжът никога", касаещ катеричката върху масата, която се е спасила от лошото време навън, въпреки работливостта да трупа, тази катеричката е изоставила продоволствената си задача поради лошото време.  Интересни са творбите на Тициан - худжник от Венеция, а картината, касаеща гръцката митология - Даная е с чувствена жена, която зачева от проникналия като златен дъжд в замъка-затвор, устроен от баща й, който според пророчествата се страхувал да не бъде убит от внука си. Тициан ползвал като модели жени-куртизанки. А какви били те във Венеция? "Куртизанка" означава придворна съветничка, но при която границата между професионално и лично е размита.  В края на 16 в. действала като куртизанка поетесата Вероника Франко, която след развод печелела благословията на заможни мъже, примамвайки ги с образованост и красота. От двама се сдобива с деца, а френският крал Анри Трети е едно от добрите й попадения. Освен това прави паричен фонд за проститутките и техните деца. Вижте картина на нея от художника Тинторето, на която се забелязва повечко. Кореджио пък рисува друга Вероника и то консервативна, скърбяща и в черно за покойния си мъж. Тя е поетеса с фамилия Гамбара и лавровото дърво в картината загатва дарбата й да владее словото. Джорджоне рисува "Юдит", като героиня с това име от Библията обезглавява врага си асириец на име Олoферн, промъквайки се уж като любовница, за да спаси народа си. Смелата история за смела жена, която може би вдъхновява известна французойка от 15 в.

Когато говорим за Катерина Арагонска и пристигането й в Англия, ще споменем за гардероба й, в който присъства нововъведения за там фартингейл от Испания (на испански "бердугадо") - предшeственик на френския кринолин от 19 в. И двете обаче придават на полите един вдигнат кошообразен вид. Други интересни дамски одежди и аксесоари от Испания са: мантия - обикновено тъмен дамски воал, прикрепен с фиби (а при сватби бял), предизвикващ набожен вид; и декоративен гребен пейнета. А фламенко дрехите са чак през края на 19 в. и са измислени от испанските роми, а днес са смятани традиция за Андалуся.

Ако сте гледали остарелия холивудски филм с неостарявщата италианка София Лорен "Гордодт и страст", знаете в каква епоха твори испанският художник Франсиско Гоя. Наполеоновите войни са оставили горчивини; и като кралски художник той е трябвало да рисува портрети на френски завоеватели с неохота. Гоя рисува исзвестни картини за войната с насилие и към жени, а и с кураж като "Жените дават смелост" за нахвърлили се на френски униформени войници селски жени. По-ведра картина на жени е "Възрастните жени" с добреоблечени, но нямащи за какво да клюкарят дами, понеже са в старчески дом и могат единствено да се взират в елегантните си дрехи на самотни и изоставени с все още бодрост. Друга картина с жена е "Млада жена с писмо", като младата дама вероятно с прислужницата си е на обществено място и виждаме перачки около тях. А младата жена, страняща от по-ниската прослойка, безгрижно и насмешливо чете писмо. Друга картина е "Мъж, презрян от жени", която показва две надсмиваващи се жени (вероятно проститутки) над самотен мъж, който май няма пари за услугите им или се срамува, но гротеската му показва мастурбиране. С други думи: каквото те заобикаля, такъв си и ти - независимо мъж или жена си.  

 Но нека се потопим в изобразително изкуство, създадени от две жени от Португалия. През 12 век тази държава е създадена, а през 15 в. тя е могъща търговска сила и колонизатор. Познаваме и бедната страна и разслойки чрез френски минисериал, дошъл в Бг през може би 1989 "Картоненият куфар" (1984 г.) за певицата-португалка (съвременничка - пее и до днес) Линда де Суза, преуспяла в много по-богатата Франция като изпълнителка на поп и стила фадо музика. Ще ви спра на португалката, считана за френска знаменитост, Мария Хелена Виейра да Силва, която почива през 1992 г. в Париж на 83 г. Тя създава и много щампи, дизайни за гоблени, керамични декорации и витражи. Изпълва картините си с абстракционизъм, видове сложни лабиринти, търсещи абсолютното и знанието. Става известна в цял свят. Паула Рего е наша съвременничка, вече доста възрастна. Става известна най-вече поради това, че е учила в Лондон, подпомогната от работещия й там баща, който бил почитател на всичко английско. Но пък САЩ и Мексико й дават голяма известност. Тя е яростна защитничка на правата на жените. Защитава правото на аборт, което присъства в картините й. Тя критикува забраняването на абортите, защото то насърчава намиране на страшни и нелегални пътища към аборт. Създава серийта си картини "Аборти" с шокиращи начини да за спиране на нежелана или презряна бременност.  



Тагове:   порт,   италианки,   испанки,


Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: u4itel
Категория: Други
Прочетен: 513722
Постинги: 238
Коментари: 189
Гласове: 878
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930